MAN geeft visitekaartje af op TKD 2018

9 mei 2018 | Leusden

MAN geeft visitekaartje af op TKD 2018
  • Marktleider MAN prominent aanwezig op beurs voor professionals in de bouwsector
  • Duurzaamheid centraal thema bij MAN

MAN is prominenter dan ooit aanwezig op de Technische Kontakt Dagen - kortweg TKD. De grootste demonstratiebeurs van West-Europa voor de bouwwereld die van 31 mei t/m 2 juni in Almere wordt gehouden, staat geheel in het teken van nieuwe trends en ontwikkelingen in deze branche. MAN, de marktleider in deze sector, toont tijdens de TKD 2018 z’n brede programma.

De organisatie van de 27e editie van de TKD verwacht ongeveer 200 exposanten die hun nieuwste materieel en andere producten zullen presenteren én demonstreren. MAN is met een stand van 1.200 m2 de grootste van de aanwezige truckfabrikanten. De nieuwe TGE bestelwagen beleeft zijn debuut op de TKD. Met GVW’s van 3 tot 6 ton, uitvoeringen van 100 pk tot 180 pk, automaat of handgeschakeld, aandrijvingsvarianten 4x2 voor of achterwielaandrijving en een 4x4 uitvoering, enkel lucht of dubbel lucht; MAN biedt klanten uit de bouwsector een uitgebreid programma. Op de TKD staat MAN onder andere met de Parijs-Dakar TGE 3.180 4x4 van de Jong Zuurmond, én met de TGE 3.180 Lion180Edition, uitgevoerd als mobiele werkplaats.

MAN’s voor de lichte bouwinzet

Voor het lichte bouwwerk zijn er de TGL en TGM series van MAN. MAN neemt uit beide ranges een representant mee naar Almere: de TGL 4x2 met opbouw voor mobiele toiletten en een TGM 4x4 offroad truck. Met ingang van dit jaar zijn deze modellen voorzien van nieuwe Euro 6c motoren uit de D08 serie, die een tot vijf procent lager brandstofverbruik hebben. Omdat het eigen gewicht tot 200 kilo is afgenomen, zijn ze nog efficiënter dan voorheen. Het vernieuwde interieur biedt de chauffeur de ideale werkplek. De herplaatsing van de bedieningselementen zorgt voor meer overzicht waardoor de chauffeur zich volledig kan concentreren in het drukke verkeer en op zijn werk op de bouwlocatie.

De allround TGS domineert in de zware klasse

MAN toont op de TKD zijn veelzijdigheid in het bouwsegment. Zo levert de truckfabrikant vrijwel alle zware bouwvoertuigen aan de branche, veelal uit de MAN TGS range. Ze zijn voorzien van motoren van 320 pk tot 500 pk, en hebben asconfiguraties van 4x4 tot 10x8. Bij de met twee assen aangedreven voertuigen toont MAN een groot aantal concepten. Zo staat er een MAN TGS 35.500 8x4-4 BL luchtgeveerde tridemtruck met een VDL haakarmsysteem. Een MAN TGS 47.460 10x4-6 luchtgeveerde tridemtruck, een MAN TGS 49.420 10x4 met gestuurde naloopas, een 15 m3 Cifa betonmixeropbouw en een lichte en wendbare MAN TGS 50.500 10x4-6 WSA wide spread chassis staan tevens op de stand.

Maatwerk

Dat MAN maatwerk kan leveren met zijn vier assen aangedreven voertuigen, toont het merk aan de hand van een bladgeveerde TGS 10x8 in een 49 tons uitvoering. De truck is gebaseerd op een 8x8 die door Wierda Voertuig Techniek (WVT) is voorzien van een 10 tons hefbare middenas, en twee 10x8 WSA chassis waar naast de astoevoeging ook de vering en het tandemstel gewijzigd is. En ook hier biedt MAN de keuze, naar wens leveren ze de truck in een extreem korte versie of met een standaard wielbasis.

WVT belangrijke partner

Waar het MAN-programma stopt, begint het programma van WVT. Het Friese bedrijf is specialist in het ontwikkelen en produceren van maatwerkoplossingen voor de transportwereld. Op basis van MAN trucks staan er op de beurs in Almere twee specials. MAN toont de 42.460 8x2 WS, een compacte truck met 41,5 ton GVW en een afstand van voorzijde bumper tot hart aanhangwagenkoppeling van acht meter. Daarmee is dit de ideale truck voor een asfaltploeg met dieplader. Een primeur op de TKD 2018 is de 46.500 8x8 WS met 4 x 11,5 ton aslast en 46 ton GVW. Deze truck is speciaal door WVT ontwikkeld voor de Nederlandse markt. De standaard 10 tons voorassen zijn vervangen door 11,5 tons voorassen van MAN. De vering, besturing en remmen zijn aangepast en vervolgens gehomologeerd door de Nederlandse Rijksdienst voor het Wegverkeer. Met deze variant is de keuze aan MAN trucks voor het zware bouwsegment opnieuw gegroeid.

Duurzaamheid centraal

Traditioneel staat duurzaamheid centraal bij de TKD én bij MAN. In Almere wordt duidelijk dat de ‘integrated approach’ van MAN voor een duurzamer milieu zijn vruchten afwerpt. Bij MAN start deze benadering met het ideale transportconcept, waarin het merk als geen ander kan voorzien. MAN draagt bij aan een duurzaam milieu met efficiënte techniek, zoals de moderne en zuinige MAN Euro 6c motoren en nieuwe TipMatic transmissies. Alle MAN motoren zijn vrijgegeven voor de toepassing van HVO, de synthetische diesel die gemaakt wordt van afval- en reststromen. Daardoor is 100% CO2 reductie van Tank to Wheel (89% van Well to Wheel) mogelijk. Ook organiseert MAN de MAN ProfiDrive chauffeurstraining, waarbij truckbestuurders worden getraind om zo effectief mogelijk met hun techniek om te gaan.

WVT Hybrid PTO

MAN toont in Almere dat de hydraulische aandrijving van een kraan of betonmixer op elektriciteit mogelijk is. De zogeheten WVT Hybrid PTO bespaart brandstof, vermindert de CO2-uitstoot en zorgt voor een aanzienlijke geluidsreductie. De WVT Hybrid PTO wordt parallel geplaatst aan de conventionele aandrijving van de opbouw. Aandrijving met de verbrandingsmotor blijft dus altijd mogelijk. Maar ook elektrische aandrijving met energie uit lithium-ion-accucellen is mogelijk. Het Batterij Management System (BMS) zorgt voor een optimale oplading en zorgt ervoor dat de lithium-ion-accu’s zo efficiënt mogelijk worden benut. Opladen kan via regeneratie van (rem)energie uit de truck, maar kan ook via het elektriciteitsnet (220 V, 380 V), met zonnecellen of andere externe energiebronnen plaatsvinden.

Meerijden kan ook

Het bijzondere aan de TKD is dat het evenement niet alleen maar een statische show is. Een buitenterrein van tien hectare voor actieve demonstraties van materieel en een demobaan voor vrachtauto's maken de TKD tot een unieke buitenbeurs. MAN draagt hier op stand 209 een steentje aan bij door bezoekers in Almere te laten meerijden met de dikste MAN bouwtruck, de MAN TGS 10x8 WS 50 tonner met 500 pk. Met de dikke offroad bouwtrucks is MAN buitengewoon succesvol; liefst 75 procent van alle met vier assen aangedreven geregistreerde trucks kwam de eerste vier maanden van dit jaar van MAN. Dat succes binnen dit segment komt niet zomaar uit de lucht vallen. De widespread as-ombouw van WVT met zijn kenmerken zoals 4,1 ton hoger laadvermogen, de kortere draaicirkel, de betere aslastverdeling, het hydraulisch heffen, zakken en waterpassen en daarmee veilig opbouwen op/afzetten of kippen, verklaren mede het succes van MAN in dit segment.

De TKD wordt van 31 mei t/m 2 juni gehouden op de Nobelhorst in Almere. De entree is, na aanmeldingen op de website van de organisatie, gratis. MAN is te vinden op stand 209.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Dit artikel delen

Laatste nieuwsberichten
17 oktober 2018 | Leusden
MAN TGS 35.460 voor Verwaal Transport
17 oktober 2018 | Leusden
RDW homologeert CornerEye voor MAN TGS en TGX
10 oktober 2018 | Leusden
MAN voor een echte MAN man
8 oktober 2018 | Leusden
Nieuw model: MAN TGE Combi en TGE Intercity